VISIE EN PRAKTIJK
Interim
Tijdelijk leiderschap is een bescheiden vak. Het kan voor het versterken van de organisatie belangrijk zijn om een bepaalde periode door een ervaren kracht van buiten geleid te worden. Echter, als de interimleider "te belangrijk" wordt, ontstaat een afhankelijkheidsrelatie die de organisatie kwetsbaar maakt. Dat is de reden dat Joost er de voorkeur aan geeft slechts drie à vier dagen per week aanwezig te zijn.
Hij werkt graag vanuit een heldere opdracht en is resultaatgericht, met een scherp oog voor mensen in het proces. Als interimleider zet hij graag zijn vaardigheden als trainer in. Zijn leiderschap is gericht op gedrag en dus op het leren en de ontwikkeling van mensen.
De focus bij tijdelijk leiderschap ligt op het versterken van de organisatie. Joost werkt vanaf het begin aan het creëren van een situatie waarin het zonder hem succesvol verder kan.
Sinds januari 2011, zijn start als zelfstandige, heeft hij gedreven door deze visie zes interimopdrachten succesvol afgerond en is hij in een zevende aan het werk. Zie voor deze opdrachten de referenties op de referentiepagina.
Hij werkt graag vanuit een heldere opdracht en is resultaatgericht, met een scherp oog voor mensen in het proces. Als interimleider zet hij graag zijn vaardigheden als trainer in. Zijn leiderschap is gericht op gedrag en dus op het leren en de ontwikkeling van mensen.
De focus bij tijdelijk leiderschap ligt op het versterken van de organisatie. Joost werkt vanaf het begin aan het creëren van een situatie waarin het zonder hem succesvol verder kan.
Sinds januari 2011, zijn start als zelfstandige, heeft hij gedreven door deze visie zes interimopdrachten succesvol afgerond en is hij in een zevende aan het werk. Zie voor deze opdrachten de referenties op de referentiepagina.
Training en advies
Wie effectief leiding geeft, laat mensen leren. 'Leiderschap' en 'trainer zijn' liggen binnen Itaca-onderwijs in elkaars verlengde. Onderwerpen van de trainingen zijn persoonlijk en onderwijskundig leiderschap, opbrengstgericht werken, professionele cultuur, effectief lesgeven, kwaliteitszorg, coaching en teamvorming. In de trainingen zorgt Joost voor veel en actieve inbreng van de deelnemers. Bij voorkeur daagt hij deelnemers uit door concreet te oefenen in praktijksituaties, omdat vanuit handelen krachtig leren ontstaat.
De inhoud van trainingen ontstaat altijd in overleg met de opdrachtgever. Nadat de vraag nauwkeurig is onderzocht en eventueel scherper geformuleerd is, komt er een voorstel en begint de reis. Daarbij adviseert Joost, vanuit zijn ervaring, welke aanpak effectief en duurzaam kan zijn. Als er gewerkt wordt met een team loopt er meestal een paralleltraject met de leiding. Joost gaat ervan uit dat effectief leren en ontwikkelen alleen mogelijk is als de leiding meehelpt een leeromgeving te creëren. De leiding gaat voorop in het leren, het huis wordt van bovenaf geschilderd.
Joost maakt graag maatwerk in overleg met de opdrachtgever en laat de deelnemers oefenen in praktijksituaties. Zonder volledig te zijn, hieronder een aantal voorbeelden van trainings- en adviestrajecten waarin maatwerk en oefenen in praktijksituaties bepalend waren voor het succes:
Advies zit vaak verweven in trainingen en interimmanagement en in coaching. Ook wordt Joost door opdrachtgevers expliciet gevraagd om een advies uit te brengen, bijvoorbeeld over een gewenste organisatieverandering.
De inhoud van trainingen ontstaat altijd in overleg met de opdrachtgever. Nadat de vraag nauwkeurig is onderzocht en eventueel scherper geformuleerd is, komt er een voorstel en begint de reis. Daarbij adviseert Joost, vanuit zijn ervaring, welke aanpak effectief en duurzaam kan zijn. Als er gewerkt wordt met een team loopt er meestal een paralleltraject met de leiding. Joost gaat ervan uit dat effectief leren en ontwikkelen alleen mogelijk is als de leiding meehelpt een leeromgeving te creëren. De leiding gaat voorop in het leren, het huis wordt van bovenaf geschilderd.
Joost maakt graag maatwerk in overleg met de opdrachtgever en laat de deelnemers oefenen in praktijksituaties. Zonder volledig te zijn, hieronder een aantal voorbeelden van trainings- en adviestrajecten waarin maatwerk en oefenen in praktijksituaties bepalend waren voor het succes:
- Training in het observeren van lessen a.d.h.v. het inspectiekader
- Begeleiding onder- en bovenbouwteam van een zeer zwakke school voor vmbo (ca. 8 hele dagen); lesobservaties, teamtrainingen, begeleiding stuurgroep
- Tweedaagse training met de schoolleiding: "leiding geven aan verbeteren"
- Tweedaagse training schoolleiding "verbeteren communicatie", werken met transactionele analyse
- Teamdag vmbo-school: "de effectieve les"
- Teamdag NLP van een praktijkschool
- Projectleider kwaliteitszorg grote VO-school (vier vestigingen): begeleiding planning, voorbereiding, zelfevaluatie, analyse en maken verbeterplan (totaal ca. 20 hele dagen)
- Projectleider audit vmbo-school: gehele proces begeleid + rapport geschreven
- Begeleiden opbouw interne academie ROC (ca. 5 hele dagen); train de trainers, begeleiding en feedback
- Management development schoolleiding grote VO-school: ca. 6 hele dagen; persoonlijk leiderschap, conceptueel werken a.d.h.v. Marzano, leiding intervisies, resultaatgericht werken
- Tweedaagse training versterking LWOO-team van een vmbo-school: werken aan een professionele cultuur
- De training "verdieping basiscoach" voor trainers van de Fricolore Akademy (2 hele dagen)
- Leiding provinciale bestuurlijke werkgroep krimp in het basisonderwijs (ca. 6 dagen)
- Teamtraining professionele cultuur vmbo-school (ca. 3 dagen)
Advies zit vaak verweven in trainingen en interimmanagement en in coaching. Ook wordt Joost door opdrachtgevers expliciet gevraagd om een advies uit te brengen, bijvoorbeeld over een gewenste organisatieverandering.
Coaching
Coaching gaat over individuele leerprocessen. Als coach helpt Joost de gecoachte om op eigen kracht te handelen en zich daarin te ontwikkelen. Hij doet dat graag vanuit een concrete leervraag.
Cruciaal bij coaching is het stellen van de goede vragen. Joost laat zich inspireren door Socrates die zichzelf vergeleek met een vroedvrouw. "De oplossing is er al, ze moet alleen nog geboren worden". Ook aardig aan deze vergelijking is dat de vroedvrouw in het Nederlandse spraakgebruik het kind "haalt". Gaat het om "halen en brengen" dan zal Joost, als coach, eerst en vooral "halen". Zodat als hij kennis "brengt" (of adviseert) die kennis precies past bij de leervragen van de ander.
Joost heeft ervaring als coach van startend leidinggevenden, ervaren leidinggevenden in organisatieverandering en leidinggevenden die werken aan kwaliteitsverbetering van hun school. Ook was hij actief als teamcoach en begeleidde hij docenten met functioneringsproblemen.
Cruciaal bij coaching is het stellen van de goede vragen. Joost laat zich inspireren door Socrates die zichzelf vergeleek met een vroedvrouw. "De oplossing is er al, ze moet alleen nog geboren worden". Ook aardig aan deze vergelijking is dat de vroedvrouw in het Nederlandse spraakgebruik het kind "haalt". Gaat het om "halen en brengen" dan zal Joost, als coach, eerst en vooral "halen". Zodat als hij kennis "brengt" (of adviseert) die kennis precies past bij de leervragen van de ander.
Joost heeft ervaring als coach van startend leidinggevenden, ervaren leidinggevenden in organisatieverandering en leidinggevenden die werken aan kwaliteitsverbetering van hun school. Ook was hij actief als teamcoach en begeleidde hij docenten met functioneringsproblemen.