Itaca-onderwijs
Itaca-onderwijs is het onderwijsbureau van Joost Visser. Itaca is een afkorting van
De naam verwijst ook naar Ithaka, het Griekse eiland dat bekend geworden is als het reisdoel van de Odyssee. Zonder doel zouden we niet weten waar het heen gaat, maar de belangrijkste opbrengsten worden onderweg behaald. Zo is het in het onderwijs ook, de reis zelf is (ook) de bestemming. Dit is prachtig verwoord in het gedicht van A.P. Kaváfis, genaamd "Ithaka". Zie hieronder.
- interim-management
- training
- advies
- coaching
- assessment
De naam verwijst ook naar Ithaka, het Griekse eiland dat bekend geworden is als het reisdoel van de Odyssee. Zonder doel zouden we niet weten waar het heen gaat, maar de belangrijkste opbrengsten worden onderweg behaald. Zo is het in het onderwijs ook, de reis zelf is (ook) de bestemming. Dit is prachtig verwoord in het gedicht van A.P. Kaváfis, genaamd "Ithaka". Zie hieronder.
ithaka.pdf | |
File Size: | 36 kb |
File Type: |
Wat doet Itaca-onderwijs
Met Itaca-onderwijs wil Joost een bijdrage leveren aan het versterken van onderwijsorganisaties door het bevorderen van het leren. Dat kan op verschillende manieren, in langere en kortere verbintenissen.
Zo is hij beschikbaar als interimbestuurder, -rector/directeur en tijdelijk afdelings- of teamleider.
Naast het leiding geven zelf verzorgt Joost trainingen voor leidinggevenden, teams van leraren en onderwijsondersteuners in basis- en voortgezet onderwijs.
Ten slotte coaching en assessment. Joost coacht startend leidinggevenden, maar ook ervaren schoolleiders die werken aan het verbeteren van de organisatie en behoefte hebben om daarop te reflecteren. Hij wordt ingezet voor de begeleiding van leraren met vraagstukken rondom het functioneren. Naast begeleiding heeft hij veel ervaring als assessor bij praktijkonderzoek naar functioneren van leraren en leidinggevenden.
Met Itaca-onderwijs wil Joost een bijdrage leveren aan het versterken van onderwijsorganisaties door het bevorderen van het leren. Dat kan op verschillende manieren, in langere en kortere verbintenissen.
Zo is hij beschikbaar als interimbestuurder, -rector/directeur en tijdelijk afdelings- of teamleider.
Naast het leiding geven zelf verzorgt Joost trainingen voor leidinggevenden, teams van leraren en onderwijsondersteuners in basis- en voortgezet onderwijs.
Ten slotte coaching en assessment. Joost coacht startend leidinggevenden, maar ook ervaren schoolleiders die werken aan het verbeteren van de organisatie en behoefte hebben om daarop te reflecteren. Hij wordt ingezet voor de begeleiding van leraren met vraagstukken rondom het functioneren. Naast begeleiding heeft hij veel ervaring als assessor bij praktijkonderzoek naar functioneren van leraren en leidinggevenden.